…im większy opór mamy przed lękiem, tym większy jest jego napór na nasze myśli…
Psychoterapeutki, Agnieszka Markiewicz i Marta Noryśkiewicz, wyjaśniły dlaczego akceptacja tego, że się boimy, pozwoli nam na opanowanie naszych myśli i działań w krytycznych decyzjach. Okazuje się, że nieustanna walka z lękiem, strachem powoduje za dużą koncentrację myśli na: „żebym się tylko nie bał w tym samolocie….” a nie na tym, że boję się, ale wiem co z tym zrobić, znam techniki, które mi pomogą.
..First fly, navigate, communicate…
Kpt pilot Adam Markieta, tłumaczył dlaczego samoloty nie spadają samoistnie i dlaczego pilot nie umie panikować. Grupa dowiedziała się też, że dla załogi lecącej, powyższy cytat jest bardzo ważny. Najistotniejsze dla pilota jest bezpieczeństwo jego pasażerów, ich życie. W przypadku pojawienia się niebezpieczeństwa jest szkolony, do tego aby wykorzystać całą swoją wiedzę, podpartą tysiącami godzin praktyki w powietrzu, w tym też symulatorowej, aby bezpiecznie wylądować. To nigdy nie będzie przypadek, to będzie konsekwencja jego umiejętności i fachowości.
lecimy do Paryża…
Na zajęciach z Panem Markiem Pyrzyną z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, polecieliśmy wirtualnym rejsem Eurolotu nr K2 333 do Paryża, mijając po drodze wszystkie kontrole. Samolot nie znika w chmurach a przejmują go kolejne wieże kontroli lotów na trasie przelotu. Zawsze jest też kontakt z samolotem i jest on widoczny na radarach, a widzi go właśnie kontroler ruchu lotniczego.
…sprawdzamy, sprawdzamy, z usterką nie poleci…
Mechanik samolotowy, Piotr Pyrka wyjaśnił wszystkie aspekty pracy mechaników samolotowych, uspokajając naszych uczestników, że samolot niesprawny nie lata. Ponadto, samolot, jako jedna z nielicznych maszyn użytkowanych przez ludzi, ma zwielokrotnioną swoją instalację i systemy, inaczej niż np. mają samochody, pociągi. Tak więc wystąpienie usterki w powietrzu nie powoduje sytuacji wyjątkowo niebezpiecznej.
liczby przekonują…
Lekarz medycyny lotniczej, dr Robert Kaczanowski, przytoczył najnowsze statystyki podróżowania transportem lotniczym. Liczby, zrobiły wrażenie. Uczestnicy dowiedzieli się również, jak prawidłowo należy się do lotu samolotem przygotować, zwłaszcza ci podróżni, którzy latać się boją. Lekarz dokładnie wyjaśnił, jak organizm ludzki reaguje na lot samolotem, w tym na zmianę ciśnienia lub w przypadku schorzeń pasażera.
moja mina – Wasz spokój na pokładzie….
Stewardessa, Joanna Mkołajczyk zasypana pytaniami, ze spokojem wyjaśniła dosłownie wszystko co było możliwe, od turbulencji na możliwości rozszczelnienia samolotu skończywszy. Okazało się, że zanim wygodnie usiądziemy w fotelu, to ona sprawdza kabinę samolotu, czy jest bezpiecznie do lotu przygotowana. Jej rola, pozornie kojarzona z kawą i kanapką, ma z tym niewiele wspólnego. Mina stewardessy, jak wynika z ich doświadczenia, jest miarą spokoju pasażerów.