Psychoterapia i część techniczna

Część psychoterapeutyczna:
Walorem treningu w grupie jest możliwość podzielenia się swoim doświadczeniem. Zajęcia interakcyjne stwarzają dogodne warunki pracy, sprzyjają wspólnej dyskusji i ułatwiają uczestnikom efektywnie wykorzystywać nabywane umiejętności. Psycholog kliniczny przedstawi psychologiczne aspekty aerofobii, mechanizmy strachu i podpowie, jak najlepiej radzić sobie z lękiem oraz atakami paniki. Brak kontroli, klaustrofobia, lęk wysokości oraz lęk przed upadkiem są najczęstszymi objawami wielu nerwowych pasażerów. Psycholog wskaże skuteczne sposoby radzenia sobie ze strachem oraz przeprowadzi sesję relaksacyjną.

Bardzo ważna jest psychoedukacja na temat źródeł lęku oraz tego, co go podtrzymuje. Psychoterapeuta opowie, jakie są metody i techniki redukowania lęku oraz jak możemy sobie radzić z katastroficznymi myślami i nieprzyjemnymi objawami strachu. Warsztaty pozwolą nam przeprowadzić trening relaksacyjny oraz trening ekspozycji na bodziec. Bardzo ważna będzie również praca nad restrukturyzacją poznawczą samodzielnie i w grupie.

Nasza koncepcja treningu opiera się na czterech etapach procesu psychoterapii:

  • Zidentyfikowanie poszczególnych obaw związanych z lotem samolotem;
  • Przekazanie informacji na temat technicznych szczegółów związanych z lotem oraz psychicznych i fizycznych aspektach lęku;
  • Trening aktywnych metod radzenia sobie z lękiem: techniki relaksacyjne, zmiany istniejących wzorców postrzegania i myślenia; Konfrontacja z sytuacją lotu w rzeczywistości.

Część techniczna:
Wielu uczestników chętnie śledzi informacje o katastrofach lotniczych, fantazjując na temat ich przyczyn. Z pozoru wiarygodne ale tak naprawdę błędne interpretacje, takie jak: samolot może spaść z powodu niesprawności silnika jak kamień z nieba, skrzydła są mocowane tylko od zewnętrznej strony, turbulencje i burze są niebezpieczne, uczestnicy będą mogli skorygować i zastąpić rzeczywistymi wyjaśnieniami, tworząc bezpieczną, opartą o fakty wizję lotu samolotem.

Pilot objaśni prawa aerodynamiki, szczegóły hałasu związanego z lotem, opisze proces lotu począwszy od uruchomienia maszyny poprzez start aż do lądowania. Zapoznacie się Państwo z faktami dotyczącymi pracy kontrolerów ruchu lotniczego, obsługi technicznej, szkolenia i bieżącej kontroli pilotów w zakresie ich umiejętności zawodowych i stanu zdrowia.

W tej części kursu, uczestnicy doświadczą kontroli nad samolotem. Zapoznają się z urządzeniami w kabinie pilotów i otrzymają szczegółowe odpowiedzi na temat pracy pilotów w kokpicie.
Na drodze w dochodzeniu do prawdy o lataniu, pilot odpowie na pytania od uczestników na temat wszystkich aspektów dotyczących lotu .